“Mijn definitie van topsport.. niet het resultaat is bepalend, maar de opoffering die iemand ervoor wil doen.”
Ik was al bijna 11 toen ik mijn zwemdiploma haalde en de enige sport die ik op dat moment actief beoefende was vissen. Dat deed ik al als kind van 6 in mijn geboorteland Ierland. Des te grappiger dat ik meedeed met de schoolzwemwedstrijden van de lagere school en zomaar tweede werd op de vrije slag. Moet dus toch aanleg geweest zijn.
Binnen 3 maanden een kringrecord
Ik ging in de weekends naar zondagschool en toen een van de meisjes vertelde dat zij lid was van het Almelose ZPA, dacht ik hé, misschien is dat zwemmen wel leuk om te gaan doen. Ik ging naar een proeftraining begin januari 1970 en kwam terecht bij dezelfde badmeester die me eerder 2 jaar op zwemles had gehad…. 1 keer in de C-groep meegedaan en de week erna mocht in al in de B- groep komen, nog 2 weken later in de A-groep, dat waren de beste kinderen. Ik zwom nog geen 3 maanden en had een wedstrijd, waarbij ik direct al een kringrecord zwom op de 100 vrije slag.
Vanaf dat moment begon het natuurlijk echt leuk te worden en de ene na de andere mijlpaal werd bereikt, ik mocht naar de NK, stond aan het eind van het jaar zowaar tweede op de ranglijst van heel Nederland.
Spelenderwijs
Twee jaar later de eerste nationale titels en het gemak waarmee het allemaal ging, zou eigenlijk totaal niet passen bij mijn definitie van topsport. Dat is namelijk iemand die er voor kiest om alles te doen (en laten) voor zijn of haar sport. Daarbij is niet het resultaat bepalend, maar de opoffering die iemand ervoor wil doen. Tot mijn 16e heb ik dat zeker niet gedaan, hoewel ik een trainingsopkomst van bijna 100 procent had en als voorbeeld voor onze zwemselectie diende. Het ging me spelenderwijs makkelijk af, net als school.
Als je echt wil, dan is er heel veel mogelijk
Tot op zeker moment het besef kwam dat de Olympische Spelen van 1976 in Montreal waren en de limiettijden voor de 4 x200 meter vrije slag redelijk binnen bereik lagen, vanaf dat moment werd dat de doelstelling. In mijn examenjaar van het Atheneum heb ik door goed plannen en door alle afleidingen aan de kant te zetten, mijn examen gehaald, de Spelen gehaald en mijn rijbewijs na 10 lessen gehaald. Dat is dus topsport. Zoals vele topsporters kunnen beamen, als je echt wil, dan is er heel veel mogelijk, als de wil en discipline er is. Ik werd door iedereen gesteund, ouders, coaches, school, dag maakte het geweldig om te doen.
Topjaar dus dat 1976, maar de investering in training kwam er pas een jaar later helemaal goed uit, toen ik bij een invitatiewedstrijd in Bremen zomaar 3 nationale records in één weekend verbrak. Ik was mijn studie aan de TH in Enschede gestart en qua training deed ik even iets minder op dat moment. De studie ging wat minder goed en pa vond dat ik beter kon gaan werken. Zo geschiedde het en mijn sportverleden heeft me snel aan werk geholpen, eigenlijk bij elke wisseling van baan heeft me dat goed geholpen.
Mijn opgroeiende dochter van 13 houdt me jong
Na 38 jaar werken bij een uitgever, ben ik nu terecht gekomen bij Dekra, de vroegere Kema, en nadat ik mijn pensioengerechtigde leeftijd daar heb bereikt, werk ik nog gewoon door, omdat het nog steeds leuk is. In de maatschappij vond ik altijd plezier in het werk belangrijker dan een imposante carrière bereiken, maar ook daar ging het me redelijk makkelijk af, sinds ik de keuze voor IT als vakgebied heb gekozen. Ik kan al mijn hobby’s er nog gewoon bij blijven doen, zeilen, skiën, hengelsport (nog steeds) en muziek passen er nog steeds bij en mijn opgroeiende dochter van 13 houdt me jong, ook al sport ik niet meer actief.
UPDATE 25 MEI: De reünie wordt uitgesteld naar oktober 2026. Lees meer op onze website.
Op 30 meidit jaar organiseren we speciaal voor de atleten van de Olympische Winterspelen in Innsbruck in 1976, Lake Placid in 1980 of in Sarajevo, Joegoslavië in 1984 een reünie. Noteer deze datum alvast in je agenda en zoek contact met je oud teamgenoten om ervoor te zorgen dat ook zij aanwezig zijn bij deze unieke reünie. Een uitnodiging ontvang je nog via e-mail.
Heb jij meegedaan aan de Olympische Winterspelen in Innsbruck, Oostenrijk 50 jaar geleden? Of heb je in 1980 meegedaan in Lake Placid of was jij erbij in Sarajevo, Joegoslavië in 1984? Dan zijn we op zoek naar jou! Op 30 meidit jaar organiseren we speciaal voor deze oud olympiërs een reünie.
Noteer deze datum alvast in je agenda en zoek contact met je oud teamgenoten om ervoor te zorgen dat ook zij aanwezig zijn bij deze unieke reünie.
Om er echt een tof event van te maken zijn we ook op zoek naar oud-olympiërs die het leuk vinden om het event mee te organiseren. Dus heb jij af en toe een uurtje over om te helpen? Laat het ons weten en stuur een mail naar info@nvod.nl. Zo maken we er samen een onvergetelijke reünie van!
Helaas hebben we moeten besluiten de bijeenkomst en Algemene Ledenvergadering van 28 maart uit te stellen naar een later moment. De vergadering zal conform de statuten nog vóór 30 juni 2026 gepland worden. De nieuwe datum volgt zo spoedig mogelijk.
Op 28 maart vindt de eerste bijeenkomst voor alle Dutch Olympians (NVOD leden) plaats. We organiseren leuke workshops en tussendoor nemen we de tijd voor de officiële afsluiting van 2025 en worden de plannen voor 2026 toegelicht. Een uitnodiging hiervoor ontvang je nog via de mail.
Wil jij een bijdrage leveren aan deze middag door een workshop te geven? Laat het ons weten. Jouw bijdrage is heel erg welkom! Stuur een bericht naar info@nvod.nl
De eerste dag van het nieuwe jaar, 2026 is aangebroken. Wij wensen alle leden van het Dutch Olympians team een heel mooi, voorspoedig en gelukkig nieuwjaar! In dit nieuwe jaar heb jij misschien wel nieuwe uitdagingen, wensen of plannen. Of het nu op sportief, zakelijk of persoonlijk vlak is, maak er iets moois van.
We hopen je in 2026 bij een van onze events te zien. Ben je nog geen lid? Begin je jaar dan goed en meld je aan als lid van Dutch Olympians. Meer dan 900 oud-Olympiërs gingen je al voor!
Op zaterdag 28 maart staat het volgende event op de agenda. Het wordt een combinatie van interessante workshops, netwerken/borrelen en het vaststellen van de begroting 2026. We organiseren dit jaar geen aparte Algemene Ledenvergadering (ALV) maar combineren dit met een aantrekkelijk programma. We maken het programma binnenkort bekend.
Denk jij dat je onze leden een leuke of interessante workshop kunt bieden? Laat het ons weten zodat we ons programma kunnen verrijken. We denken aan lezingen, workshops of praktische lessen. Je kunt een mailtje sturen naar info@nvod.nl
Afgelopen woensdag, 17 december, stond Papendal in het teken van het jaarlijkse sportgala. Bijzondere sportprestaties, hoogte- en dieptepunten werden benoemd, getoond en geëerd.
Jessica Schilder, Harrie Lavreysen, Lara Baars en Niels Vink werden uitgeroepen tot resp. Sportvrouw, Sportman, Parasportvrouw en Parasportman van 2025. De titel Sportploeg van het jaar ging naar de Mannen Acht roeiploeg (met een dame als stuurvrouw). De TeamNL Rolstoelbasketbalvrouwen werden voor derde keer op rij Parasportploeg van het jaar. Sarina Wiegman werd gekozen tot Coach van het jaar.Oud-schaatser Ireen Wust won de Fanny Blankers-Koen Carrièreprijs en kreeg hiervoor een ode speciaal voor haar gezongen door Roel van Velzen. Voetballer Kees Smit werd gekozen tot winnaar van de Young Talent Award. Motorcrosser Lotte van Drunen werd TeamNL Kids Held van het jaar.
Met zo’n 100 (oud)Olympiërs hebben we zaterdag 6 december de Wielerzesdaagse in Ahoy bezocht. Het was een geslaagd event. Niet alleen vanwege de hoge opkomst, maar ook het event zelf was een succes. Er was tijd om met elkaar bij te praten en ervaringen uit te wisselen, een heerlijk stampot buffet en tijd om de beste baanwielrenners van de wereld aan het werk te zien. Het was op en top spektakel. Ben jij er de volgende keer ook bij?