Afgelopen zondag waren meer dan 100 oud Olympiërs te gast op Papendal. Ze waren uitgenodigd voor een reünie van Olympiërs van de Zomerspelen uit 1976, 1980 en 1984. Het was een feest van herkenning. Sommigen hadden elkaar lange tijd niet gezien. Voor hen was het een mooi moment om herinneringen op te halen. Anderen spreken elkaar nog regelmatig en waren gezamenlijk op deze bijeenkomst afgekomen. De aanwezigen waren misschien een paar jaartjes ouder en wijzer, maar het enthousiasme en bevlogenheid was bij iedereen nog duidelijk zichtbaar.
De opening werd verzorgd door de voorzitter van Dutch Olympians, Jan Dirk Nijkamp. Daarna was het woord aan Andy Houtkamp, voormalig journalist en radio commentator. Hij nam alle aanwezigen mee terug naar de Spelen van toen. Feiten, cijfers en mooie anekdotes kwamen voorbij. Na een heerlijke onderbreking met broodjes en drankjes werden zes atleten van de verschillende edities van de spelen geïnterviewd door Andy. In die tijd werd er misschien nog geen mediatraining gegeven, maar die hadden deze oud-atleten zeker niet nodig gehad. Ze reageerden allemaal even scherp en enthousiast. Ook Jacob Bergsma had een bevlogen verhaal. In dit geval niet over de Olympische Spelen, maar wel over zijn boek over de Olympische Spelen en Olympiërs. Een naslagwerk waaruit hij mooie voorbeelden vertelde. Na al die presentaties en verhalen was er nog volop ruimte voor het bijpraten. Met een drankje in de hand hebben mensen hun ervaringen kunnen ophalen en verhalen kunnen delen. Precies waar dit soort bijeenkomsten voor bedoeld is.
Dit mooie evenement is tot stand gekomen dankzij verschillende Dutch Olympians. Andre in ’t Veld, Arend Glas, Bob de Jong, Hans Koeleman en Manon van der Meer, ontzettend bedankt voor de organisatie van deze mooie dag!
Wil je nog een keer nagenieten van deze dag. Bekijk dan alle foto’s.
